Kiedy do logopedy?

Z dzieckiem należy udać się do logopedy gdy:

  • dziecko mało i niechętnie wypowiada się,
  • mowa jest realizowana z poszumem nosowym (dziecko mówi tak jak gdyby przez cały czas miało katar),
  • w wieku około 3 lat:
    • nie mówi,
    • nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka.
    • w trakcie mówienia język wystaje poza zęby,
  • w wieku 4 lat:
    • nie pojawiają się głoski (s, z, c, dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś, c, dź, ź) np. śanki - sanki,
    • mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
    • występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy), trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
  • w wieku 5 lat:
    • nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, rz, cz, dż) i mowa nadal jest niezrozumiała dla otoczenia; przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne,
    • myli nazwy podobne do siebie (zbliżone fonetycznie np.: tom - dom),
    • ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,
  • w wieku 6 lat:
    • dziecko nie potrafi wypowiadać poprawnie wszystkich głosek,
    • nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,
    • czyta bardzo wolno, głównie głoskuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,
    • przy pierwszych próbach pisania powinny niepokoić, litery i cyfry pisane w złą stronę, zapisywane wyrazy od lewej do prawej strony,
  • w wieku 7-9 lat:
    • dziecko nadal ma wadę wymowy,
    • przekręca trudniejsze wyrazy (przestawia sylaby, głoski lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np. puszysty - pusysty,
    • ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr,
    • używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,
    • bardzo wolno czyta (sylabizując lub głoskując), lub gdy czyta bardzo szybko, ale popełnia przy tym bardzo dużo błędów (dziecko zgaduje tekst),
    • ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter (G, H, F, Ł),
    • myli litery podobne pod względem kształtu, (t - ł - l, m - n), litery identyczne tylko położone inaczej w przestrzeni (p - b, d - g),
    • popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,
    • wykazuje trudności podczas pisania dyktand,
    • nie potrafi zapisywać zmiękczeń,
    • opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *